Assalamualaikum, selamat datang ke DuniaUmmiNadia ~ Inilah Kehidupanku . Perkongsian hidup dan juga pengalaman sebagai seorang isteri & ibu juga perkongsian tips/info2 kesihatan serta produk kesihatan SHAKLEE untuk kehidupan yang lebih baik.

SID : 961849
COD : Bentong, Pahang dan kawasan sekitarnya
Pos : Ke Seluruh Malaysia & Brunei
.

Saturday 12 April 2014

Petua Hilangkan Bau Hamis Daging Kambing

Salam semua =)

Nadia sangat suka makan daging kambing expecially daging bakar. Ya Allah, sedap sangat sampai boleh meleleh air liur. Siapa lagi suka makan daging kambing???

Sebenarnya ramai yang suka makan daging kambing tambahan pula ianya adalah daging kegemaran Rasullulah S.AW. Cumanya satu ajelah, tidak ramai yang boleh tahan dengan bau hamis daging kambing, yang tengah berselera pun boleh terbantut nak makan bila terbau hamis ni.

Jadi, nadia nak kongsi petua hilangkan bau hamis daging kambing dengan semua pembaca blog nadia.

Cara-caranya :

1) Rendamkan daging kambing dengan tepung gandum. Tak kisah la berapa banyak pun tepung gandum tu (nadia sendiri gunakan lebih kurang 1 cawan tepung gandum untuk 5 keping daging kambing).

petua hilangkan bau hamis daging kambing
Rendamkan daging kambing dengan tepung gandum
2) Nadia gunakan daging kambing frozen, terus rendam dalam keadaan masih frozen. Rendam sehinggalah daging lembut. Untuk daging kambing segar, rendam dalam setengah ke satu jam.

3) Lepas tu, cuci bersih-bersih..hilangkan gandum yang melekat pada daging.

4) Kemudian, perahkan jus lemon ke atas kepingan daging. Biarkan lebih kurang sejam. Lagi lama lagi bagus sebenarnya, jus lemon yang meresap ke dalam daging akan terasa enak nanti. Aroma lemon dan rasa masam-masam akan menambahkan kelazatan lagi-lagi jika digunakan untuk masakan western.


petua hilangkan bau hamis daging kambing
Perahkan jus lemon ke atas kepingan daging
5) Terakhir sekali, bilas dengan cara lalukan daging bawah air paip.


                                              SELAMAT MENCUBA


No comments:

Post a Comment